Cum să-ți redeschizi localul post-COVID-19 în 7 pași esențiali

Suntem deosebit de entuziasmați de anunțurile făcute de Ministerul Sănătății cu privire la redeschiderea restaurantelor și tuturor localurilor din domeniul Horeca. Restricțiile impuse de contextul COVID-19 au doborât afacerile din această industrie, iar odată cu ele, și avântul antreprenorilor sau managerilor care le conduc.

Din chestionarul lansat de ialoc în parteneriat cu Asociația Restaurantelor HORA reiese că 59% din business-uri estimează că își vor relua activitatea de la 1 iunie. Cu toate acestea, 42% au declarat că sentimentul față de reluarea activității e unul de completă incertitudine. Cifrele de afaceri au scăzut drastic, iar 62% din business-uri sunt convinse că vor fi nevoite să facă reduceri de personal până la finalul anului.

În schimb, consumatorii abia așteaptă să poată umple din nou terasele și localurile. Aproape 30% din respondenți au declarat că vor frecventa restaurantele la fel ca înainte, și aproximativ 40% au spus că vor merge chiar mai des. Principalele stimulente pentru ieșirile în oraș sunt standardele ridicate pentru curățenie și igienă, loialitatea față de un anumit local, calitatea experienței, dar și măsurile specifice contra COVID-19, precum și posibilitatea de a ști gradul de ocupare înainte de a face o rezervare.

O mare de probleme și un văl de ceață

Principala problemă în momentul de față este că încă nu există regulamente oficiale sau sancțiuni clare. Cu doar două zile înainte de redeschidere, se vehiculează doar estimări și presupuneri. Proprietarii și managerii de localuri încearcă să se pregătească pe baza acestor presupuneri, ceea ce face foarte posibil ca, după publicarea regulamentelor, să fie nevoiți să o ia de la capăt.

Ceea ce ne duce la a doua mare problemă: timpul. După perioada îndelungată în care industria a stat obligatoriu în loc, momentul redeschiderii nu suferă niciun fel de amânare, întrucât reprezintă diferența dintre refacere și închidere. Astfel, întârzierea cu care vin regulamentele oficiale a scurtat chinuitor de mult timpul pe care localurile îl vor avea la dispoziție ca să se pună în acord cu toate normele.

Precum un nefericit efect domino, timpul foarte scurt va întinde și mai mult (dacă mai e posibil) nervii întregului personal al unui local. Respectarea tuturor regulilor, reducerea capacității deopotrivă prin limitele impuse de lege, precum și de perioada de reacomodare a publicului și revenirea la vechile obiceiului, dar și nesiguranța supraviețuirii afacerii vor pune pe jar întregul colectiv de muncă al localului.

Efortul va fi pe măsură. Am adunat, în cele ce urmează, câțiva pași strategici pentru a ușura, pe cât posibil, reluarea activității. În cazul în care acțiunile care trebuiesc luate devin copleșitoare, nu uita că poți oricând să te bazezi pe ialoc.

1. Comunică în mod constant cu publicul

Starea de pandemie ne-a făcut pe toți mai grijulii și mai însetați de informație ca niciodată. Chiar dacă publicul e nerăbdător să iasă în oraș, o va face cu mult mai multă precauție, căutând informație despre localul în care urmează să iasă.

Astfel, e recomandat ca, încă dinainte de redeschidere, să te asiguri că informații precum:

  • programul de funcționare,
  • capacitatea de așezare la masă,
  • capacitatea maximă a incintei,
  • gradul de ocupare în timp real,
  • activitățile de curățenie și orarul acestora,
  • măsurile specifice împotriva coronavirusului,

să fie corecte și vizibile.

De asemenea, în cazul în care business-ul tău comunică pe mai multe canale (afișe printate, website, social media, newsletters etc.), centralizează-le și asigură-te că nu ai omis niciunul. Urmărește ca, indiferent de unde și-ar lua clienții tăi informația, aceasta să fie disponibilă și corectă.

2. Setează limite de persoane și de timp și informează-ți clienții despre ele

În situația actuală, așezarea ad-hoc la masă nu pare foarte posibilă sau probabilă. Ministrul Sănătății a declarat că aglomerările de persoane vor trebui evitate, așa că orice ieșire la restaurant va trebui programată.

Dragoș Petrescu, președinte al HORA, propune ca persoanele care merg la restaurant fără rezervare să fie obligate să își lase datele personale la momentul achitării notei de plată. (Despre asta, puțin mai încolo.) Mai mult, se preconizează că doar 4 sau 8 persoane vor avea voie să ocupe aceeași masă, 200 întreaga incintă, iar distanța între mese va fi de minimum 1,5-2m.

Dacă preiei rezervări din mai multe surse (telefon, website, social media etc.), nu uita să fii pregătit să informezi clientul despre:

  • Numărul maxim de persoane la masă;
  • Limita de timp în care acesta poate ocupa masa;
  • Gradul de ocupare al incintei,
  • Măsurile luate de local pentru a preveni infectarea cu coronavirus;
  • Regulile pe care trebuie să le respecte fiecare din cei așezați la masă.

De asemenea, în ceea ce privește buna funcționare a localului tău în condițiile impuse, cel mai important e să ai vizibilitate asupra informației și manevrabilitate în colectarea și manipularea ei. În general, va trebui să organizezi activitatea în așa fel încât să se respecte:

  • Numărul maxim de persoane la masă,
  • Numărul maxim de persoane în incintă,
  • Distanța minimă între mese,
  • Timpul necesar pentru dezinfectarea meselor între rezervări,
  • Măsurile de igienizare a întregului local.

3. Optimizează-ți gradul de ocupare

Limita de persoane la masă și în incintă, precum și distanța obligatorie între mese se traduc în mai puține mese și mai puțini clienți. Cu toate acestea, asta nu trebuie să însemne neapărat încasări mai mici.

Pentru a te asigura că întreg spațiul este folosit la capacitate maximă, chiar și în condițiile impuse, folosește un sistem de optimizare a utilizării meselor. 

Ca să faci asta, va trebui să aduni și să evaluezi datele înregistrate în sistemul de rezervări (carnețel, Excel, software etc.), pentru a afla care e timpul mediu:

  • în local,
  • în anumite intervale orare,
  • per rezervare,
  • de debarasat,
  • de dezinfectat.

Apoi, ia în calcul perioada medie a unei rezervări și timpul necesar debarasării și dezinfectării unei mese, și planifică rezervările în așa fel încât respectiva masă să nu rămână liberă decât pe perioada dezinfectării.

4. Oferă opțiunea plății în avans

Neonorarea unei rezervări are acum, mai mult decât oricând, repercusiuni asupra întregii activități a unui local. În limitele impuse, o rezervare neonorată reprezintă mai mult decât un loc neocupat și o vânzare pierdută – e, mai degrabă, un loc refuzat unui potențial client.

O metodă de a descuraja neonorarea rezervărilor este plata în avans. Prin achitarea în avans a unei sume care să acopere o notă de plată minimă, clientul se angajează că va fi prezent la rezervare și va ocupa masa pusă deoparte de local. Astfel, pot fi evitate situațiile în care clientul nu mai ajunge la rezervare, iar masa (sau oportunitatea ca aceasta să fie ocupată) este pierdută.

5. Informează-ți clienții despre potențialele breșe COVID-19

Propunerea de a nota datele clienților care vin fără rezervare, pe care am menționat-o și mai devreme, a apărut dintr-un motiv foarte pragmatic. Ce faci în cazul în care unul din clienți este depistat pozitiv cu COVID-19, iar ție îți revine sarcina de a anunța restul clienților care au intrat în contact cu respectiva persoană? Prevenirea răspândirii virusului e crucială, așa că e vital ca toată lumea implicată să fie informată despre potențialele cazuri.

Pentru procesarea unei rezervări, informația e necesară – clientul furnizează un nume și un număr de telefon unde poate fi contactat. Însă așezările ad-hoc sunt, în marea lor majoritate, instanțe în care clientul nu oferă nici măcar un nume. Acest lucru va fi, curând, de domeniul trecutului, pentru că de acum înainte, orice persoană care calcă pragul unității trebuie să poate fi contactată ulterior.

Așadar, stabilește un sistem prin care să poți nu doar colecta minimul de date necesare pentru contactarea fiecărui client, dar și accesa respectivele date facil și rapid. În cazul nefericit în care cineva este testat pozitiv, vei fi pregătit să-i avertizezi pe ceilalți cu privire la pericol.

6. Încurajează-ți clienții să lase recenzii după vizită

Marea majoritate a publicului consultă și se bazează pe recenziile disponibile înainte de a încerca un local.

În efortul de a pune la dispoziție toată informația de care un potențial client are nevoie, include și un stimulent pentru ca cei care ți-au pășit deja pragul să povestească și celorlalți despre experiența avută. Nu uita că pe cei mai mulți îi interesează în această perioadă măsurile de igienă, cele de prevenție a COVID-19, dar și calitatea experienței.

7. Oferă opțiunea de Card Cadou

Chiar dacă reluarea activității se va face treptat, iar limitele impuse o vor restricționa destul de mult, business-urile au opțiunea de a se susține prin Carduri Cadou, pe care clienții le pot achiziționa acum și folosi în viitor, când situația va fi mai liniștită.

Iar Cardurile Cadou chiar funcționează. Noi, la ialoc, am descoperit că publicul loial își susține afacerea favorită, indiferent că e cafenea, bar, restaurant, butic, atelier, florărie, salon sau altceva. În decurs de doar 3 luni, s-au vândut peste 2,800 carduri, cu o valoare totală de 141,191 RON. În plus, VISA s-a alăturat acestei inițiative, adăugând bonusuri la cardurile cadou de peste 100 de lei.

Așadar, recomandarea noastră este să iei în calcul introducerea opțiunii de achiziționare de Carduri Cadou. Le oferi șansa clienților tăi loiali să te susțină și îi inviți pe potențialii clienți să încerce experiența oferită de tine.

Bonus: Ai grijă de angajații tăi

Avem trei cuvinte pentru tine: răbdare, răbdare, răbdare. Perioada de izolare n-a fost blândă cu nimeni, iar reluarea activității va fi solicitantă. Reguli, măști, limite, stres și incertitudine, toate se vor răsfrânge asupra personalului tău. Recomandarea noastră e să comunici permanent cu angajații tăi și să îi ții la curent cu toate schimbările care vor avea loc în local. Iar dacă simți că ai ajuns la capătul răbdării, amintește-ți că ăsta e sentimentul general. Fii îngăduitor cu tine, dar și cu ceilalți.

Prin ialoc, toate aceste informații sunt publice și foarte ușor accesibile. Toate detaliile unui local sunt strânse pe profilul acestuia, de la orar și meniu, până la condiții specifice sau mențiuni speciale.

ialoc te susține cu o lună gratuită și 50% discount până la finalul anului


Dacă avalanșa de activități necesare ți se pare o corvoadă, așa e. Ai dreptate. Va fi dificil, obositor și uneori de-a dreptul frustrant. Iar după perioada asta solicitantă, avem nevoie cu toții de un moment de respiro. 

Așa că ialoc îți oferă luna iunie gratuită, în care să experimentezi cât de simplu e să te ocupi de toate activitățile administrative, respectând toate regulile și limitele care urmează a fi impuse la redeschidere.

Sigur vrei sa setezi limite de persoane și de timp și să informezi clienții despre ele. Ialoc îți poate veni în ajutor. În aplicație îți poți seta direct limitele de persoane și de timp, iar toate ajustările ce urmează se fac automat. În plus, clienții primesc tot automat toate detaliile rezervării lor, precizările cu privire la limite, și ghidul de reguli pe care va trebui să le respecte in local.

Vrei să-ți optimizezi și gradul de ocupare? ialoc este construit în așa fel încât toate aceste calcule sunt acoperite, iar planificarea pentru optimizare se face automat.


Dacă nu vrei să te mai chinui să implementezi sistemul de plată în avans, poți să te bazezi și aici pe ialoc, care îl are deja integrat.

De asemenea, poți să-ți ușurezi munca de a-ți informa clienții despre potențialele infectări COVID-19 tot cu ialoc, care stochează întreaga bază de informații despre clienții primiți prin rezervări plin platformă, dar și cei introduși manual în sistem.

Spre deosebire de platformele prin care clienții pot evalua un local și lăsa recenzii, ialoc nu permite acest lucru decât celor care au onorat rezervarea. Așadar, doar cei care chiar au trăit experiența localului pot nota și lăsa câteva cuvinte despre acesta, ceea ce întărește credibilitatea recenziilor.

Nu lăsa pe tine, ce poți face cu ialoc! Testează gratuit în luna Iunie ialoc business și profită de 50% discount până la finalul anului.
Scapă de problemele pe care le poți rezolva cu ialoc business pentru a aveamai mult timp să-ți dezvolți afacerea!


Rezultatele sondajelor
ialoc <> Asociația Restaurantelor HORA


📈 Sondaj Clienți: https://bit.ly/raport-sondaj-b2c
📈 Sondaj Restaurante: https://bit.ly/raport-sondaj-b2b


Vrei să devii partener ialoc?